måndag 8 oktober 2012

Volvo Penta - en praktik som passar alla?

Under hela min gymnasietid ägnade jag timmar åt att fundera på vad jag ville göra efter studenten, och som jag misstänkte innan så hade jag inte kommit fram till någonting när jag var framme vid sista terminen. En av mina funderingar var att jag ville läsa vidare. Jag visste dock inte riktigt till vad, en del tankar gick till Maskinteknik på Chalmers eller liknande men jag var trots det ändå inte helt säker för jag visste inte helt vad det innebar. Det lät väl kul och bra att bli ingenjör men mer än så visste jag egentligen inte.

En branch som jag kände att jag gärna ville komma in på var konstruktör. Min moster arbetar som det så jag hade ett litet hum om vad det var och vad det innebar. Hon tipsade mig om att söka sommarjobb, eller eventuellt en praktik, på hennes avdelning på Volvo Penta och genom henne fick jag då hjälp med att skicka CV och ett personligt brev till hennes chef. Jag förklarade lite i det personliga brevet att jag var intresserad av att se vad yrket innebar och skulle bli glad om jag bara fick en praktik några veckor som kunde ge mig en liten insikt. Dock fick jag svar om att jag var lite för sent ute ("bara" sådär 2-3 månader). Men i samma veva som allt detta fick min moster veta av sin chef att något som hette Tekniksprånget skulle starta, så hon sa till mig att gå in på hemsidan och kolla runt lite och kanske även söka då om jag var intresserad.

Jag började läsa om det och kände direkt att detta var något för mig. Att få testa på ingenjörsyrket i fyra månader och få känna på riktigt om detta var något för mig kändes mycket bättre än att söka till en femårig utbildning som kanske sen skulle visa sig vara något jag inte alls ville. Så jag sökte. Till alla möjliga företag. Jag ville ha så stor chans som möjligt att få komma med.

...och nu sitter jag här med ett gott gäng provingenjörer och mekaniker, ute på Krossholmen, en testanläggning där Volvo Penta testar en del av sina båtmotorer.
Denna praktikplatsen tror jag skulle passa vem som helst nästan. Här är det en del "hands-on" på motorena, vilket ger ett praktiskt arbete, samtidigt som man även sitter en del vid datorn på kontoret (med havsutsikt!). Jag har sedan tidigare ingen riktig båterfarenhet vilket för mig gör att varje dag blir extra spännande, (men vem blir inte som ett litet barn när man får köra en fritidsbåt på 41 fot?!). Jag måste även tillägga att mäta tryck och flöde på en motor är mycket roligare än vad man tror.

Hade jag fått lov så hade jag sökt till Tekniksprånget igen till våren, men eftersom jag inte får det så tycker jag att alla som kan verkligen ska ta chansen, man förlorar ju inget på det. Antingen inser man att ingenjörsyrket inte är något man är intresserad av och då sparar man de fem skolåren och kan lägga det på något annat, eller så blir man som jag, ännu mer intresserad och peppad till att läsa vidare.

Vi är ett tjugotal trainees på Volvo i Västra Götaland-området som hittar på aktiviteter ihop utanför praktiken, vilket gör att det även skapas en samhörighet mellan oss praktikanter från tekniksprånget. Detta är otroligt kul. Gillar man att träffa nya människor och skapa nya kontakter så är Tekniksprånget något som är värt att satsa på.

// Maria Stenström, trainee på Volvo Penta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar