torsdag 4 oktober 2012

Hej alla nuvarande och blivande tekniksprångare!

Mitt namn är Axel. Jag praktiserar på Sandvik genom tekniksprånget och stortrivs!
Innan min praktikperiod startade var jag ängslig över vad jag skulle att få arbeta med när jag väl började. Kanske skulle arbetsuppgifterna vara för svåra eller kanske rent utav för simpla. Efter nu en månads praktik, tillsammans med handledare och kollegor, var det mycket bättre än vad jag hade förväntat mig. Visst är det inte helt enkelt i början med rutiner, andra människor och nya platser. Men jag har fått den bästa möjliga hjälp jag kunnat få.

Redan första dagen på Sandvik blev jag insatt i ett eget litet miniprojekt, som jag förhoppningsvis ska komma långt på innan jag måste lämna Tekniksprånget. Det är inte helt lätt, men genom att fråga och lyssna på andra kommer man snabbt att lära sig. Men hur mycket man ändå tycker att man lär sig är det alltid något nytt som kommer. En ny utmaning, som du kommer att lösa bara genom att ha lite tålamod.

Jag rekommenderar verkligen alla som är intresserade av teknik att söka till tekniksprånget. Är du lite osäker på vad yrken som "civilingenjör" innebär är detta en fantastisk möjlighet att få en inblick i den verkliga världen. Du bildar kontakter, möter människor och får en uppfattning om yrket som kommer att kunna inspirera dig igenom framtida studier. Men det bästa med hela tekniksprånget är gemenskapen, en gemenskap som jag aldrig hittade i skolan.

Är du osäker och inte vill söka till högskola direkt, ta tekniksprånget. Jag ångrar mig inte och tror inte heller du kommer göra det. Allt handlar dock om vad du gör det till. Ta initiativ, visa framfötterna och "våga fråga" så kommer det bli en bra upplevelse.

/Axel Olsson
Teknisprånget på Sandvik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar