torsdag 1 november 2012

Hej!

Mer än halva tiden för höstens Junior Trainees har gått, och hos mig på Sandvik i västbega händer det mycket! Man går helt klart aldrig sysslolös på min avdelnig!

Vi på Sandvik har traineer emellan också startat ett litet marknadsföringsprojekt. Det går i stort sett ut på att sprida information om just tekniksprånget, eftersom vi tycker att det är en fantastisk möjlighet! Att få en inblick i ingenjörsyrket, bilda kontakter och utvecklas personligen är något man inte tackar nej till.

Här kommer några korta beskrivningar om vad som händer för två traineer på Sandvik i Västberga:

"Jag arbetar på Sandvik Mining. Här tillverkar vi hårdmetallstift som fästs på borrkronor, vilka bland annat används vid gruvarbeten och borrning av tunnlar. Mina uppgifter på avdelningen är mycket varierande. Jag arbetar med säkerhetsdokument med tydlig anknytning till produktionen och jag får vara med på möten av alla dess slag. Det som är roligast är att vara med på försäljningsmöten, då vi ska köpa in nya maskiner. Då handlar det mycket om att taktiskt kunna förhandla och försäljarna är ofta väldigt duktiga och entusiastiska. Min handledare, som är utbildad civilingenjör, har visat mig många olika sidor av yrket och jag har fått mer kunskap om hur ett stort industriföretag fungerar."

- Ella Davidsson


"Jag heter Vanessa Carpenter och jag praktiserar som projektledare på Sandvik i Västberga. Det låter coolt, jag vet. Ibland kan jag liksom inte förstå att jag vars högsta karriärsmerit var när jag blev servicechef på Mcdonalds helt plötsligt får chansen att LEDA ett stort projekt  tillsammans med de andra traineerna på ett av Sveriges största industriföretag.  Nej, det här var verkligen någonting jag inte hade räknat med i somras när jag hade paniken över framtiden i halsgropen. För jag hade liksom ingen aning om vad jag skulle bli. Det var civilingenjör, jurist, läkare, musikproducent...You name it. Nu vet jag på ett ungefär kanske vad jag egentligen vill göra och det är just det jag gör nu. Projekt. Jag älskar att vara en del av någonting och känna att man har åstadkommit något.

Visst det blir mycket att göra, men med de rätta människorna runt omkring sig så känns det inte jobbigt att sitta kvar till sju på kvällen för att få klart en projektplan. Resorna runt om i Sverige blir mer som en rolig utflykt än en jobbig affärsresa. Jag kan ju säga att jag har verkligen hamnat med de rätta människorna. Jag sa ju att mitt jobb var coolt."
- Vanessa Carpenter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar